728 x 90

Ergonomia pracy w biurze – poznaj najnowsze akcesoria biurowe

Ergonomia pracy w biurze – poznaj najnowsze akcesoria biurowe

Praca przy biurku już dawno przestała być domeną zatrudnionych w administracji. Obecnie wiele prac koncepcyjnych wykonywanych jest na sprzęcie komputerowym, dużo również pracujemy zdalnie – w domu, na kanapie. Tymczasem naturalną potrzebą człowieka jest ruch. Siedzenie powoduje duże napięcie mięśni związane z koniecznością długotrwałego utrzymywania nienaturalnej, z punktu widzenia fizjologii człowieka, pozycji ciała.

Wpływ pracy biurowej na zdrowie

Badania wykazały, że niemal 80% pracowników biurowych odczuwa ból. Najczęściej jest to ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, piersiowym oraz szyjnym, bóle barków, głowy i oczu. Poza tym wpatrywanie się w monitor komputera niszczy wzrok, a niedobór światła słonecznego powoduje pogorszenie nastroju. Utrzymywanie przez wiele godzin siedzącej pozycji odbija się na układzie krążenia – pracownicy biur częściej uskarżają się na żylaki. Długotrwałe siedzenie może być przyczyną wielu groźnych chorób i zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci. Niezmiernie więc ważne jest takie dostosowanie warunków pracy biurowej, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na nasz organizm.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Idealne biuro powinno zapewniać wygodną pracę i minimalizować niedogodności związane z siedzeniem. Spośród wszystkich mebli najistotniejsze są biurka (lub pulpity robocze) oraz fotele biurowe. Podczas pracy siedzącej przy poziomo ustawionym blacie biurka, odruchowo przesuwamy ciężar tułowia do przodu i uwypuklamy plecy, co powoduje napięcie mięśni i obciążenie kręgosłupa, szczególnie wówczas, gdy blat jest zbyt nisko. Niekoniecznie trzeba pracować na lekko nachylonym blacie, jednakże biurko z regulacją wysokości blatu to niezbędne wyposażenie biura. W przypadku pracy na komputerze istotne jest, aby środek ekranu znajdował się na wysokości oczu pracownika, w odległości około 50-70 cm. Ręce podczas pracy powinny się wspierać na blacie biurka tak, aby łokcie były na tej samej wysokości co blat.

Prawidłowa pozycja i odpowiedni fotel biurowy

Anatomiczne różnice w budowie ciała powodują, że fotel biurowy musi mieć możliwość regulacji. Linia pleców i linia ud nie powinny tworzyć kąta ostrego, gdyż ucisk w pachwinach może powodować niedokrwienie nóg, ważna jest zatem możliwość ustawienia wysokości siedziska. Regulowane podłokietniki pozwolą na dopasowanie wysokości ułożenia łokci do poziomu blatu. Odpowiednio wyprofilowane oparcie fotela należy dopasować do charakterystycznych wygięć linii kręgosłupa. Wsparcie pleców w odcinku lędźwiowym oraz dobrze dopasowany zagłówek mogą zmniejszyć dolegliwości związane z pracą siedzącą. Dobry fotel nie powinien uwierać i ugniatać. Materiał, z którego wykonano siedzisko i oparcie, powinien przepuszczać powietrze, co jest szczególnie ważne podczas letnich upałów.

Poznaj najnowsze akcesoria biurowe

Ucisk w pachwinach oraz nieruchomo ułożone nogi podczas pracy biurowej sprawiają, że u pracowników biurowych często pojawiają się drętwienia i skurcze nóg oraz żylaki. Ważną rolę w zapobieganiu tym zjawiskom może odgrywać niedoceniany na ogół podnóżek biurowy. Stopy odruchowo zaczynają nim poruszać, a ruch stóp sprzyja poprawie krążenia. Poprawa krążenia to także lepsze samopoczucie i większa efektywność pracy. Nowoczesne modele umożliwiają korzystanie z nich także podczas pracy na stojąco. Kołysanie bioder w trakcie balansowania na podnóżku nie tylko korzystnie wpływa na przepływ krwi i zapewnia niezbędny ruch naszemu kręgosłupowi, ale również poprawia nastrój.

Warto zadbać o to, by w trakcie pracy zmieniać ułożenie ciała oraz regularnie “odpoczywać” od siedzenia. Wstanie od biurka i przejście zaledwie kilkunastu kroków korzystnie wpływa na kręgosłup i poprawia krążenie, natomiast dobrze dobrane, ergonomiczne meble i akcesoria mogą łagodzić skutki pracy w pozycji siedzącej.

źródło: idealnebiuro.pl – niszczarki

Najnowsze wpisy