Szefowa MEN uczestniczyła w Godzinie Kodowania

Minister Anna Zalewska uczestniczyła dziś, 4 grudnia br. w Godzinie Kodowania (The Hour of Code) zorganizowanej w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej. Zajęcia odbyły się w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73 im. Króla Stefana Batorego na warszawskiej Pradze.

Godzinę Kodowania poprowadziła Grażyna Chmielewska – laureatka pierwszego miejsca w Europejskim Konkursie Microsoft MIXathon Challenge i współtwórczyni nowej podstawy programowej z informatyki.

W Godzinie Kodowania wzięli udział także: Mazowiecka Kurator Oświaty Aurelia Michałowska, przedstawiciele zarządu dzielnicy Praga Północ oraz uczniowie klasy IV.

– Kodowanie to znak czasu, to nie tylko nauka logicznego myślenia, świetna zabawa, ale także naturalne przygotowywanie się do tego, że jesteśmy w rewolucji 4.0, bo taka jest nasza rzeczywistość – podkreśliła minister Anna Zalewska.

Szefowa MEN dodała, że zadania wykonywane w ramach Godziny Kodowania były stosunkowo łatwe, dlatego każdy uczeń ma szansę je zrealizować.

Prowadząca Godzinę Kodowania podkreślała z kolei, że uczniowie z dużym entuzjazmem przystępują do tego rodzaju zajęć, ucząc się poprzez zabawę.

– Kodowanie to nauka programowania, która odbywa się w sposób intuicyjny, poprzez zabawę. Układamy kod z bloczków, rozwiązujemy różne łamigłówki, w których bohaterami są postaci z różnych popularnych gier, doskonale znane dzieciom. Każdy kod, który jest napisany poprawnie daje im satysfakcję i radość sukcesu – powiedziała Grażyna Chmielewska.

Godzina Kodowania jest inicjatywą edukacyjną, która ma pokazać, że każdy może nauczyć się podstaw programowania, a zdobyte dzięki temu umiejętności będą przydatne w codziennym życiu. Zajęcia nie mają elitarnego charakteru – mogą odbywać się we wszystkich szkołach i są adresowane do każdego ucznia i nauczyciela. Godzina Kodowania odbywa się w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej, który w tym roku potrwa od 4 do 10 grudnia.

Kodowanie jest częścią nauki programowania, która od 1 września 2017 r. stanowi stały element edukacji od I klasy szkoły podstawowej. Jego nauka jest rozumiana znacznie szerzej niż tylko samo napisanie programu w języku programowania. To cały proces, informatyczne podejście do rozwiązywania problemu: od specyfikacji problemu (określenie danych i wyników, a ogólniej – celów rozwiązania problemu), przez znalezienie oraz opracowanie rozwiązania, do jego zaprogramowania i przetestowania poprawności lub ewentualnej korekty przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji czy języka programowania.

Tak rozumiane programowanie jest częścią zajęć informatycznych od najmłodszych lat, wpływa na sposób nauczania innych przedmiotów, służy właściwemu rozumieniu pojęć informatycznych i metod informatyki. Wspomaga rozwijanie takich elementów jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów. Dodatkowo sprzyja ono dobrej organizacji pracy, buduje kompetencje potrzebne do pracy zespołowej oraz efektywnej realizacji projektów. Umiejętności nabyte podczas programowania są przydatne na zajęciach z innych przedmiotów i istotne później w pracy w różnych zawodach.

Ministerstwo Edukacji Narodowej
Departament Informacji i Promocji

men

źródło

admin